چه موقع ، چه زمانی ، کِی صندلی سیستم

چه موقع ، چه زمانی ، کِی: صندلی سیستم ایران سازنده رنو کلیو هاچ بک قیمت خودرو خودروسازی

گت بلاگز اخبار اجتماعی طرح‌های ناتمام قالیباف جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد اوضاع پایتخت بعد از ۱۲ سال، شفافیت مالی، بدهی‌های شهرداری و پروژه‌هایی که عملیاتی نشده هست، توضیحاتی ارائه کرد.

طرح‌های ناتمام قالیباف جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران

طرح های ناتمام قالیباف جهت تهران

عبارات مهم : ایران

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد اوضاع پایتخت بعد از ۱۲ سال، شفافیت مالی، بدهی های شهرداری و پروژه هایی که عملیاتی نشده هست، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف شامگاه شنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به عملکرد ١٢ ساله خود در مدیریت شهری با بیان این که عنوان شهر و شهرداری در کشور ما پرسشها ریشه ای و اساسی دارد که بااهمیت ترین بخش آن به پرسشها ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط می شود، گفت: اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم، می بینیم که آنها دارای مدیریت یکپارچه شهری هستند ولی امروز در کشور ما به علت پرسشها ساختاری این مهم محقق نشده است.

طرح‌های ناتمام قالیباف جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران

وی افزود: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداری ها از اختیارات خاص ای برخودار بوده و به نحوی در زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدمات و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند ولی در کشور ما این گونه نیست. ۷۰ درصد جمعیت ما شهرنشین شده است اند ولی جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست. حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است ولی اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟

قالیباف تصریح کرد: شهرداری ها خودشان یک دولت محلی هستند؛ یعنی در همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی مسئولیت دارند و پاسخگو هستند ولی سیستم اداری و اجرایی ما در کشور به شدت متمرکز است یعنی در همه مباحث مرکزی تصمیم می گیریم و واکنش‌ها می کنیم.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد اوضاع پایتخت بعد از ۱۲ سال، شفافیت مالی، بدهی‌های شهرداری و پروژه‌هایی که عملیاتی نشده هست، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: بااهمیت ترین مسئله شهرها مسئله ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور هست. نمی شود با بخشنامه در شرکت شهرداری ها در معاونت وزارت کشور بخواهیم بر هزار شهرداری در کشور نظارت کنیم و در جهت تحقق این مهم دولت باید بپذیرد دست از تمرکزگرایی بردارد، قانون را اصلاح کند و امور به مجلس داده شود و مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد. همچنین مورد نیاز است که شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند؛ یعنی جهت همه جنبه های شهر تصمیم بگیرند و شورای شهرداری نباشند و هر امری که جنبه حاکمیتی ندارد و امورات تصدی گری به شهرداری ها واگذار شود و امورات تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیردولتی فعالیت کنند.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه با بیان این که عملکردمان در معرض قضاوت مردم هست، اضافه کرد: مردم خوب ما در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و… شاهد هستند که اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در ۱۲ سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم، باید بگوییم در حوزه توسعه زیرساخت ها به اندازه تاریخ بلدیه در این ١٢ سال اخیر کار شده است است.

وی با بیان این که در سال ۸۴ کلا ۱۵۷ تقاطع در این شهر مشمول بر پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها ساخته شده است بود ولی امروز این تعداد به حدود ۳۵۰ تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است هست، گفت: یعنی به اندازه هر چه پل در پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شده است هست، در طول ۱۲ سال دو برابر شده است هست. همچنین در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که ۱۱ سال بود کار ساخت آن شروع شده است بود و در حالی که حدود ۴۷ درصد پیشرفت کار داشتیم، حدود یک سال و اندی بعد این تونل را افتتاح کردیم و امروز ۲۴ کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل ونقل ماشین داریم.

طرح‌های ناتمام قالیباف جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در ادامه تشریح عملکردش با بیان این که در حوزه فضای سبز کارها زیادی صورت گرفته هست، گفت: در گذشته در پارک های فضای سبز در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود ۱۲۰۰ پارک زیاد نداشتیم ولی امروز بیش از دو هزار و ۲۰۰ پارک در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران داریم و سرانه فضای سبز حدود کمتر از ۹ متر جهت هر نفر به بیش از ۱۶ متر سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق ۹ و ۱۰ از نظر اوضاع فضای سبز سرانه خوبی ندارند و حتی زمین های بزرگی جهت تملک وجود نداشت که آن را دنبال کنیم.

وی گفت: در حوزه زیرساخت ها، بزرگراه ها، تونل ها و فضای سبز عدد و رقم ها این گونه است که همه اقداماتی که تا پیش از این دوره در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران انجام شده است هست، به همین مقدار در ۱۲ سال گذشته انجام شده است است.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد اوضاع پایتخت بعد از ۱۲ سال، شفافیت مالی، بدهی‌های شهرداری و پروژه‌هایی که عملیاتی نشده هست، توضیحاتی ارائه کرد.

قالیباف در ادامه با بیان این که یکی از معضلات شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران آلودگی هوا هست، گفت: از آنجایی که مسئولیت مهم حل این مسئله با دولت هست، بارها اعلام کردیم که شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران ایده و طرح های مختلفی جهت حل مسئله آلودگی هوا طی شش سال دارد ولی خودشان درخواست کردند که این طرح را اجرا کنند و بر همین اساس ما طرح کم کردن آلودگی را به دولت دادیم تا آنها نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنند.

وی با اشاره به این که در ابتدای سال ۸۴ حدوداً دو میلیون ماشین وجود داشت ولی در حال حاضر این تعداد دو برابر شده است هست، گفت: شب ها در شهر کامیون هایی تردد می کنند که حداقل ۴۰ سال از عمرشان گذشته است و جای پرسش است که چه کسی اجازه تردد به آنها می دهد؟ آیا موتورسیکلت هایی که به اندازه پنج ماشین آلودگی دارند تولید شده است و در شهر تردد می کنند؟

طرح‌های ناتمام قالیباف جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران

قالیباف در ادامه با بیان این که جمعیت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران رو به زیاد کردن نیست، گفت: عمده مهاجرتی که صورت می گیرد به اطراف پایتخت کشور عزیزمان ایران است ولی عمده فعالیت هایشان در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است و تبعات این رفت و آمد جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: حتما ساخت و ساز نیز در رشد این مقوله تاثیرگذار هست. سه سال قبل با حضور وزیر راه و همه شرکت های مربوطه در جلسه ای اعلام کردم که دولت تصمیمی بگیرد و بگوید شهرداری نباید هیچ جواز ساخت و سازی را صادر کند ولی جای پرسش است که دولت می تواند این تصمیم را بگیرد؟ من همان وقت گفتم اگر این تصمیم را انجام دهیم، بعداً می گویند شهرداری تورم در حوزه مسکن ایجاد کرده است.

وی در تصویر العمل به عبارت تراکم فروشی گفت: تراکم فروشی حرف گزافی است و کسانی که خودشان مسئول این کار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراکه ما در شهرسازی یک تراکم مجاز و پایه داریم که در شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران بر اساس این تراکم مجاز و پایه مجوز داده می شود ولی ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندی ها درصدش زیاد باشد که همه این ها ضوابط دارد و بر اساس طرح جامع که در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام می شود.

به گفته قالیباف، طرح تفصیلی نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب می شود که ۷ عضو دارد که تنها یک عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند.

وی با بیان این که در گذشته مردم می گفتند در شهرداری هر چقدر پول بدهید طبقه بیشتری می گیرید، گفت: این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمارها نیز موجود است ولی در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این گونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم زیاد دریافت کند هرچند که من منکر بعضی تخلفات نمی شوم.

قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر یکی از پرسشها بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران ترافیک هست، اظهار کرد: در حال حاضر با بحرانی مواجه هستیم که به تعداد افراد خانه، ماشین وجود دارد که باید دولت فکری به حال آن کند؛ آیا که می تواند یا عوارض سنگین وضع کند و یا حداقل در مکان هایی که آلودگی زیاد هست؛ از ورود خودروهای آلاینده جلوگیری کند. من خجالت می کشم که بگویم اتوبوس هایی که به علت عدم کیفیت ترددشان در بزرگراه ها ممنوع هست، امروز در داخل شهر به عنوان سرویس ادارات مورد استفاده قرار می گیرند.

وی در پاسخ به بعضی انتقادات مبنی بر این که در این ۱۲ سال ساخت مترو در دستور کار شهرداری قرار نداشته، با ارائه آمارهایی گفت: براساس چشم انداز ۱۴۰۴ باید هشت خط مترو در پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته می شد که می بینید این مهم محقق شده است است.

وی ادامه داد: بعضی می گویند قالیباف مترو نمی سازد بلکه به ساخت پل و اتوبان علاقه مند هست. همکاران من هر دو را با هم می سازند و باید اعلام کنم هنگامی که ما به شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران آمدیم تنها ۷۰ کیلومتر مترو ساخته شده است بود و خط ۲ از صادقیه تا امام خمینی (ره) و خط یک از حقانی تا شهرری بود ولی حالا حدود ۳۰۰ کیلومتر مترو داریم که پرونده ساخت مترو بسته شده است است.

قالیباف با اشاره به حواشی خط ۸ با بیان این که این خط هیچ مسئله امنیتی ندارد و تنها خطی است که ۲۴ ساعته فعالیت می کند، اظهار کرد: نمی خواهم وارد این بحث شوم؛ آیا که آن پرسشها بهانه ای بیش نبود. خط ۶ کمتر از دو ماه دیگر افتتاح می شود و حالا پرسش اینجاست آیا با افتتاح ۳۰۰ کیلومتر مترو ما به این مقوله بی توجه بودیم؟ ما در این سال ها هم پل و هم بزرگراه و هم مترو ساختیم.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی می گویند با هزینه پل صدر می توانستید ۱۰۰ کیلومتر مترو بسازید، گفت: هر کیلومتر مترو ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه دارد و حالا شما عدد ۱۰۰ کیلومتر را در ۲۴۰ میلیارد تومان ضرب کنید و ببینید چه عدد بزرگی به دست می آید. مگر ما می خواستیم پایه های بزرگراه صدر را با پول بسازیم که چنین ادعایی می شود و باید اعلام کنم عدد و ارقام اعلامی بدون مبنا و در جهت فضاسازی های غیرمنطقی است و توجیه فنی ندارد.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در تشریح دلایل ساخت تونل نیایش و پل طبقاتی صدر گفت: قبول دارم هرچقدر اتوبان بسازیم، تقاضای سفر زیاد کردن می یابد ولی دولت باید جلوی ورود خودروها را بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بی مهری دولت ها در پرداخت سهم ارزش در حمل ونقل عمومی، گفت: در شش سال گذشته حتی یک ریال هم بابت نوسازی اتوبوس ها داده نشده و اگر دولت سهم خود در توسعه مترو را بپردازد، ۱۳۰۰ واگن به خطوط مترو اضافه می شود و سرویس دهی به دوونیم دقیقه کم کردن می یابد.

قالیباف در مورد عملکرد مالی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز با بیان این که یکی از موفق ترین کارهای ما در شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران شفافیت مالی بود، گفت: قبل از سال ۸۵ اصلاً پایه های حساب های مالی قبلی وجود نداشت و حسابرس همه موارد را غیرقابل اظهارنظر عنوان می کرد ولی همین حالا گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ را به شورا دادیم و تمامی تهاترهای شهرداری نیز براق است.

وی با بیان این که رقم بدهی شهرداری ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و میزان طلب شهرداری از دولت ۱۹ هزار میلیارد تومان هست، گفت: املاک عمومی شهرداری همچون معابر، پارک ها و… غیرقابل فروش است ولی بعضی از املاک شهرداری را می توانیم براساس آیین نامه های مالی تهاتر کنیم؛ چراکه ما با پیمانکارانی که کار می کنیم شرط کرده که ۶۰ درصد نقد و ۴۰ درصد املاک می دهیم ولی باید بگویم که تمامی تهاترهای ما براق است و به طور کلی تمامی گزارش های مالی ما آن هم به روز بر روی سایت tehran.ir وجود دارد؛ هرچند که من منکر تخلف و دله دزدی ها نمی شوم. شما دیدید که در مورد پرونده واگذاری املاک نیز گفتند که ۲۲۰ میلیارد تومان در این پرونده تخلف شده است ولی دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران چندی پیش اعلام کرد که تنها شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن هم به علت بی دقتی در قیمت گذاری ها کشف شده است است.

شهردار پایتخت کشور عزیزمان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که در دوره مدیریت ۱۲ ساله تلاش کردیم رویکرد فرهنگی و اجتماعی در امورات خود داشته و با پیگیری به حال محرومان فاصله جنوب و شمال را کم کنیم، گفت: خدا را شاهد می گیرم که از این رویکردمان ذره ای عقب نشینی نکرده و امروز شتاب جنوب به نسبت شمال پنج برابر شده است است.

قالیباف در آخر این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که چه طرح های انجام نشده ای جهت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران داشتید، گفت: یکی از طرح هایی که بسیار به آن علاقه مند بودیم ولی عملیاتی نشد، ایجاد یک رودخانه جهت پایتخت کشور عزیزمان ایران بود؛ به گونه ای که آب جنوب البرز را از طریق روددره ها به کانال فیروزآباد و چشمه علی بکشانیم که این مهم نقش زیادی در تحول زندگی مردم ایفا می کرد. همچنین مطالعات با یک شرکت خارجی انجام شده است بود که در کمترین وقت شهروندان تهرانی را به شمال کشور هدایت کنیم و به گونه ای، مترو را به شمال ببریم که این پرسشها محقق نشد.

واژه های کلیدی: ایران | قالیباف | شهرداری | محمدباقر قالیباف | اخبار اجتماعی

نویسنده : blogzz